Мінінфраструктури готує нові ініціативи щодо розвитку автоперевезень

Міністерство інфраструктури України презентувало громадським та профспілковим організаціям нові ініціативи щодо розвитку сфери автомобільних перевезень. Обговорення відбулося 16 травня за участю заступника Міністра – керівника апарату Володимира Корнієнка, директора Департаменту автомобільного транспорту та стратегічного розвитку автомобільних доріг Сергія Доброхода, голови Укртрансніспекції Валерія Черненка, керівництва та представників ВААП, Укравтотрансу, АсМАП та профспілки працівників автомобільного транспорту і шляхового господарства.

Зокрема йшлося про першочергові пропозиції Мініфраструктури по перерозподілу управлінських функцій. «Найбільші проблеми галузі – це диспропорція між законодавчими вимогами та можливостями перевізників по їх виконанню, відсутність компенсацій за пільгові перевезення та невиконання перевізниками законодавства, що призводить до роботи великої кількості перевізників поза межами правового поля. Тож треба різко посилити контроль за цим інспекцією та місцевими адміністраціями» – сказав Сергій Доброход, додавши, що на сьогодні Укртрансінспекція з незначною кількістю працівників та величезною сферою відповідальності нездатна ефективно впоратися із усіма зазначеними проблемами.

Відтак пропонується передати частину функцій Укртрансінспекції Мініфраструктури і деякі функції – органам місцевої влади – організаторам перевезень. Йдеться про повноваження, що стосуються пасажирських перевезень (приміром, організація міжнародних та внутрішніх маршрутів, погодження паспортів, проведення видача свідоцтв встановлення класів автобусів, атестація автостанцій, диспетчерський контроль тощо). Натомість функції Укртрансінспекції планується доповнити контролем за діяльністю автостанцій і запровадженням фінансових санкцій до посадових осіб за порушення технології їх роботи.

У сфері внутрішніх пасажирських автоперевезень Мініфраструктури планує передбачити автоматичну пролонгацію договору на здійснення рейсів за маршрутом перевізникові, що виконує інвестиційні зобов’язання по оновленню рухомого складу. А на міжобласних маршрутах між суміжними областями розглядається можливість проведення конкурсів на рівні облдержадміністрацій.У перспективі, після того як запрацює процедура допуску до ринку (на принципах добропорядності, фінансової спроможності та професійної компетентності), Мініфраструктури прагне відмовитись від проведення конкурсів на міжобласні магістральні маршрути за польським досвідом.

Також Мінінфраструктури планує запровадити загальну єдину електронно-інформаційну базу автотранспорту внутрішнього сполучення та реєстр регулярних автобусних міжнародних маршрутів. «Це дозволить запобігти будь-яким проявам корупції та створить прозорий механізм проведення конкурсів», – зауважив Сергій Доброход.

Директор Департаменту також підкреслив, що Мініфраструктури не відмовлятиметься від позитивних напрацювань у ході підготовки нової редакції законопроекту «Про автомобільний транспорт», яку так і не було прийнято. «Ми виокремимо 5 блоків, серед них по таксі і по євроінтеграції, які почергово виноситимемо на голосування до парламенту. Сподіваємось, на їхню підтримку депутатами, що дозволить нам не гальмувати реформу галузі», – розповів Сергій Доброход.

Такі зміни підтримує й Укртрансінспекція. «Реформи потрібні давно. Презентовані пропозиції є вимогами Євросоюзу, вимогами часу. Мають бути чіткі правила і всіх учасників ринку повинен захищати закон. Ми починаємо серйозні кроки по приведенню галузі до світових стандартів та до прозорої системи управління», – підкреслив голова Укртрансінспекції Валерій Черненко.

У рамках зазначених пропозицій готуються відповідні нормативні акти, які буде винесено на громадське обговорення. Як зауважив заступник Міністра Володимир Корнієнко, упродовж двох тижнів усі зацікавлені громадські активісти мають змогу надіслати до Департаменту свої пропозицій до ініціатив фахівців Міністерства. Після чого буде затверджено план роботи із конкретними датами виконання. «Для нас дуже важливий зворотній зв’язок з громадськістю й експертами, щоб продукувати ті рішення, які лише допомагатимуть перевізникам у їхній роботі. Тому ми хочемо врахувати бачення зацікавлених сторін при подальшому розвитку автомобільної галузі», – наголосив Володимир Корнієнко.

Варто відзначити, що представники громадських організацій цього разу виступили із критикою керівництва транспортних відомств. Так, голова профспілки працівників автомобільного транспорту та дорожного господарства Олег Хмарний заявив, що Укртрансінспекція у незаконний спосіб змінила склад Громадської ради при Державній інспекції України з безпеки на наземному транспорті, допустивши таким чином до прийняття рішень нелегальних перевізників. Заявив про недотримання законодавчих норм керівництвом Укртрансінспекції і голова асоціації міжнародних автоперевізників Леонід Костюченко.

А ось від Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників пролунав заклик до чиновників Мінінфраструктури назвати врешті-решт конкретні строки ухвалення найнагальніших рішень. “Вже понад три роки ми спільно розробляємо нову редакцію Закону “Про автомобільний транспорт”. Але тепер нам кажуть, що потрібні нові напрацювання. Вибачте, але перевізникам вже несила терпіти це. Ми не можемо утримувати за власний кошт автоперевезення в Україні. Назвіть конкретні строки – місяць-два, три. Чотири ми може ще витримаємо, але нам потрібно розуміти, коли будуть реальні дії, а не порожні заяви”, – наголосив віце-президент ВГО “ВААП” Володимир Вакуленко.